Στην Ολομέλεια της Βουλής το Νομοσχέδιο για τη σύσταση του Οργανισμού Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία

1061
Υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή 50 κλινών ΜΕΘ στο «Σωτηρία» με δωρεά της Βουλής των Ελλήνων

Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας «Ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας – Ίδρυση και καταστατικό του Οργανισμού Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία Α.Ε. (Ο.ΔΙ.Π.Υ. Α.Ε.) και άλλες επείγουσες διατάξεις» και κατά την δεύτερη ανάγνωσή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στην Βουλή.

Σήμερα Πέμπτη εισάγεται για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.

Ο υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης υπογράμμισε ότι ο Ο.ΔΙ.ΠΥ έρχεται για να υλοποιήσει «το μεγάλο ζητούμενο που είναι να διασφαλίσουμε την ισότιμη πρόσβαση σε ασφαλείς, ποιοτικές υπηρεσίες υγείας και ισότιμες για όλους τους πολίτες». Τόνισε «πως με την υπηρεσία αυτή δεν «ανακαλύπτουμε τον τροχό» καθώς τέτοιοι Οργανισμοί υπάρχουν σε όλες τις σύγχρονες χώρες».

Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, ο υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης εξέφρασε την έκπληξή του που ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ψηφίζει την ίδρυση του Ο.ΔΙ.ΠΥ με αιτιολογία ότι η νομική του μορφή είναι ανώνυμη εταιρεία , σημειώνοντας πως «θα είναι μια ΑΕ που ανήκει στο κράτος, όπως Ανώνυμες Εταιρείες είναι και η Α.Ε.Μ.Υ, το ΚΕ.ΤΕ.Κ.Ν.Υ ή μετεξέλιξη της ΕΣΑΝ που τις χρησιμοποιεί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ως εργαλεία για την πολιτική του» και πρόσθεσε πως «όλα δεν μπορεί να τα κάνει το κάθε Υπουργείο Υγείας. Έχει φορείς που το βοηθάνε προκειμένου να υλοποιήσει την πολιτική του, όπως τον ΕΟΦ, τον ΕΟΠΥΥ, τον ΟΚΑΝΑ».

Ο κ. Βασίλης Κοντοζαμάνης, τόνισε, πως ο Ο.ΔΙ.ΠΥ «θα μας βοηθήσει, να επισπεύσουμε ακόμα περισσότερο τις μεταρρυθμίσεις, τις οποίες έχουμε δρομολογήσει, προκειμένου να βελτιώσουμε το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας στη χώρα», ξεκαθάρισε πως «ο Ο.ΔΙ.ΠΥ δεν είναι ένα μέσο, όπως λέει η αντιπολίτευση, ιδιωτικοποίησης του ΕΣΥ, αντίθετα ανέφερε «εμείς στηρίζουμε το δημόσιο σύστημα Υγείας , θέλουμε να δημιουργήσουμε συνθήκες ανταγωνισμού, για να αναπτυχθεί πραγματικά το καλό πρόσωπο του Δημόσιου Τομέα.

Διότι όλοι αναγνωρίζουμε ότι στις δύσκολες στιγμές όλοι προστρέχουν στο κρατικό σύστημα Υγείας». Αναρωτήθηκε «γιατί θα είναι κακό οι ασφαλιστικές εταιρείες που σήμερα μέσω των συμβολαίων τους οδηγούν τους πελάτες τους στις ιδιωτικές κλινικές, να μην έρχονται οι πελάτες αυτοί των ασφαλιστικών εταιρειών στο Δημόσιο, στο Κρατικό Σύστημα Υγείας;» Μια τέτοια εξέλιξη, εξήγησε ο υφυπουργός, «θα είναι και ένας ακόμα δείκτης παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών του ΕΣΥ καθώς θα επιφέρει και επιπλέον έσοδα στο δημόσιο σύστημα Υγείας με τα οποία θα μπορέσουμε να αυξήσουμε τους μισθούς και τις αποδοχές των εργαζομένων του δημόσιου συστήματος Υγείας».

Αντιπολίτευση

Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Ανδρέας Ξανθός επέμεινε στην καταψήφιση του νομοσχεδίου λέγοντας πως η επιλογή δεν γίνεται για μια «στείρα και ανεύθυνη αντιπολίτευση» όπως το θεωρεί η κυβέρνηση και η ΝΔ. Σαφώς, είπε, «η στοχοθεσία του να έχουμε δείκτες παρακολούθησης της ποιότητας, αξιολόγησης των δημόσιων δομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι σωστή. Δεν υπάρχει δίλημμα» αλλά «η κριτική μας είναι ότι το σύστημα Υγείας χρειάζεται μια γενναία επένδυση μόνιμου και σταθερού χαρακτήρα, επιπλέον πόρους για να συζητάμε για ποιότητα». Η κυβέρνηση, είπε, «χωρίς να κάνει αυτό το σημαντικό βήμα, έρχεται εδώ και μας φτιάχνει μια ΑΕ, η οποία είναι υπουργοκεντρική. Δεν καθορίζεται η σχέση που θα έχει ο Ο.ΔΙ.ΠΥ με τις υπηρεσίες του υπουργείου. Με ποια διεύθυνση του υπουργείου θα συναλλάσσεται . Πώς θα γίνεται η εποπτεία που θα ασκεί ή θα είναι ανεξέλεγκτη να καθορίζει τα πάντα. Και πρότεινε μεταξύ άλλων το υπουργείο να πάρει «το στρατηγικό σχέδιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, να το εξειδικεύσετε, να κάνει ένα business plan, και να δούμε πώς θα ενσωματωθεί στην καθημερινότητα του ανώτατου συστήματος υγείας, αλλά «εδώ όμως σε εσάς, σας έχει βγει με το παρόν νομοσχέδιο ο νεοφιλελεύθερος πυρήνας της πολιτικής σας».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Ανδρέας Πουλάς ανέφερε πως αυτό το σχέδιο νόμου μοιάζει να «είναι καρπός μιας κρυφής ατζέντας που σταδιακά έρχεται στην Βουλή για να προωθήσει συγκεκριμένες πολιτικές στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης της δημόσιας υγείας». Τόνισε πως «τέτοιες πολιτικές δεν εξυπηρετούν τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας αλλά προσπαθούν να μετατρέψουν το χώρο της Υγείας σε προνόμιο για τους λίγους, μπαίνοντας πιο βαθιά στην τσέπη των πολιτών». Ανέφερε πως «το ΚΙΝΑΛ ήταν και είναι υπέρ της αξιολόγησης, όχι μόνο στον τομέα της Υγείας, αλλά παντού στον δημόσιο βίο, αλλά έχουμε σοβαρές ενστάσεις, για το νομοσχέδιο που συζητάμε, για τον τρόπο που αυτή η αξιολόγηση θα γίνετε».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης δήλωσε πως «εμείς καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο καθώς προβλέπει τη δημιουργία μιας Ανώνυμης Εταιρείας του Δημοσίου να πραγματοποιεί την αξιολόγηση», εξηγώντας ότι η αιτία «δεν είναι μόνο η νομική του μορφή που θα έχει ο Ο.ΔΙ.ΠΥ, αλλά, γιατί, τα κριτήρια είναι αυτά που έχουν καθοριστεί από τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2014 – 2020 που έχει ταξικό περιεχόμενο, αποσκοπεί να διασφαλίσει την αδιάλειπτη προσαρμογή των μονάδων υγείας στην επιχειρηματικότητα την εμπορευματοποίησή τους».

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Μαρία Αθανασίου υποστήριξε ότι «αυτό που απαιτείται είναι η άμεση αναδιάρθρωση του τομέα της Υγείας και η ανασυγκρότηση της λειτουργίας του ΕΣΥ, ώστε η υγεία να καταστεί ξανά ένα κοινωνικό αγαθό» Ζήτησε βελτιώσεις σε άρθρα και σημείωσε πως το νομοσχέδιο αυτό « υπονομεύει την δημόσια υγεία, ανοίγει το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών υγείας» εκτίμησε πως «προφανώς η συντριπτική πλειοψηφία των δημόσιων δομών υγείας, θα έρθει αντιμέτωπη με κυρώσεις».

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Μαρία Απατζίδη ανέφερε πως «το παρόν σχέδιο νόμου, αναδεικνύει πλήρως το όραμα της κυβέρνησης, που είναι η εμπορευματοποίηση της υγείας». Η αξιολόγηση «επιβάλλεται μόνο στους δημόσιους παρόχους υπηρεσιών υγείας, ενώ για τους ιδιωτικούς παρόχους, η κυβέρνηση δίνει την επιλογή, να υποβληθούν σε διαδικασία αξιολόγησης προαιρετικά». Και σημείωσε πως «η πολιτική της κυβέρνησης είναι πλήρως συντεταγμένη με τη λογική της Θάτσερ, στο πλαίσιο της αποδόμησης κάθε έννοιας δημόσιου αγαθού».